Τρίτη 1 Φεβρουαρίου 2011

ΤΙ ΘΑ ΗΤΑΝ Ο ΚΑΦΚΑ ΧΩΡΙΣ ΤΟΝ ΜΠΡΟΝΤ;

Ποια είναι η μοίρα των πλασμάτων που δημιούργησε ένας συγγραφέας και δεν πρόλαβε να ολοκληρώσει γιατί πέθανε; Δεκάδες βιβλία που έμειναν χωρίς τέλος, αναζητούν τη λύση τους, την «κάθαρση». Σε κάποιες περιπτώσεις μερικά χρήματα παραπάνω και σε κάποιες άλλες, οι ήρωες είναι τόσο δημοφιλείς που σημασία έχει απλώς να συνεχίζουν να ζουν.


Με αφορμή την ανακοίνωση της συνέχισης των περιπετειών του Τζέιμς Μποντ, του Σέρλοκ Χολμς σε βιβλία και στον κινηματογράφο, αλλά και την ολοκλήρωση του μυθιστορήματος του Τσαρλς Ντίκενς «Το μυστήριο του Εντουιν Ντρουντ» και τη μεταφορά του στην τηλεόραση του BBC, ας δούμε μερικά από τα βιβλία μεγάλων συγγραφέων που ολοκληρώθηκαν από άλλους.

Οταν ο γιος του Βλαντιμίρ Ναμπόκοφ, Ντμίτρι, εξέδωσε το τελευταίο ημιτελές μυθιστόρημα του πατέρα του, «Το πρωτότυπο της Λώρας», συνάντησε αμείλικτη κριτική. Οχι μόνο επειδή ο δημιουργός της «Λολίτας» είχε ζητήσει να καταστραφεί το χειρόγραφο μετά τον θάνατό του, αλλά και επειδή αντιμετωπίστηκε από τους επικριτές του ως έργο ενός συγγραφέα που δεν βρίσκεται πια στην ακμή του. Θα ήταν καλύτερα αν ο γιος του δεν είχε αναμειχθεί ποτέ, είπαν.

Ανάλογης αντιμετώπισης έτυχε και το «Σιλμαρίλλιον» του Τζ. Ρ. Ρ. Τόλκιν. Καθώς ο γιος του συγγραφέα, Κρίστοφερ, είχε ενώσει τα κείμενα με τη βοήθεια του συγγραφέα επιστημονικής φαντασίας Γκάι Γκαβριελ Κέι, το βιβλίο χαρακτηρίστηκε απρόσιτο και πως έπασχε από έλλειψη εμπαθών χαρακτήρων.

Δεν θα έπρεπε, όμως, να είμαστε τόσο σκληροί, θεωρεί ο δρ Ντάνιελ Κουκ του Πανεπιστημίου του Μπρίστολ, σημειώνοντας ότι τα περισσότερα λογοτεχνικά έργα που γνωρίζουμε και αγαπάμε έχουν «βοηθηθεί» από ένα ή δυο χέρια παραπάνω. «Η Τζέιν Οστιν είναι ένα θαυμάσιο παράδειγμα ενός ανθρώπου που το έργο της έχει δεχθεί σε μεγάλο βαθμό επιμέλεια και έχει κυκλοφορήσει μετά τον θάνατό της. Ισως δεν ήταν ακριβώς θέμα ''συνέχισής'' τους, αλλά, αν κάποιος δεν είχε παρέμβει, δεν θα είχαμε τα βιβλία της Τζέιν Οστιν».

«Το ίδιο συνέβη και με τον Κάφκα» συνεχίζει ο καθηγητής. «Ο Μαξ Μπροντ, όχι μόνο εξέδωσε τα έργα του μετά τον θάνατό του, αλλά τα άλλαξε κιόλας». Αν ο φίλος του Κάφκα, Μπροντ, είχε ακούσει την εντολή του να καταστρέψει όλα του τα χειρόγραφα, δεν θα είχαμε διαβάσει ποτέ τον «Πύργο» και τη «Δίκη». Δε θα είχαμε διαβάσει ούτε τον «Τελευταίο Μεγιστάνα» του Φ. Σκοτ Φιτζέραλντ, αν ο κοντινός του φίλος και κριτικός λογοτεχνίας, Εντμουντ Γουίλσον, δεν είχε συρράψει το βιβλίο από σκόρπιες σημειώσεις.

www.psema.gr - Πηγή: ΕΘΝΟΣ

Ετικέτες

0 σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Εγγραφή σε Σχόλια ανάρτησης [Atom]

<< Αρχική σελίδα